تاریخچه درب اتوماتیک

تاریخچه درب اتوماتیک از یونان باستان تابه‌امروز

این روز‌ها در زندگی مدرن و ماشینی،  بشر از وسایل و تجهیزاتی استفاده می‌کند که روزگاری برای مردمان آن زمان بیشتر رؤیا و تصوراتی خارق‌العاده و غیرقابل‌دسترس بوده است که حال استفاده مداوم و روزمره،  آن‌ها را به جز جدایی ناپذیری از زندگی تبدیل نموده و نبودشان موجب تحمل دشواری وسختی فراوان است . مثال‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد از گوشی‌های هوشمند گرفته تا ماکرویوهای آشپزی و یا درب‌های اتوماتیکی که در طول روز به‌دفعات فراوان و بدون احساس و توجه از آن‌ها عبور می‌کنیم .

شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که اولین درب اتوماتیک توسط چه شخصی اختراع و در کجا نصب‌شده است؟

در این پست قصد داریم به تاریخچه اختراع، تولید انبوه و صنعتی سازی درب اتوماتیک بپردازیم .

احتمالاً باور اینکه اختراع و نصب اولین درب اتوماتیک جهان به قرن اول میلادی  و  یونان باستان برمی‌گردد  برای شما سخت و دشوار باشد! بله درست است اولین درب اتوماتیک جهان در قرن اول میلادی و در یونان باستان توسط هرون اسکندرانی (Hero of Alexandria) ریاضی‌دان و مهندس یونانی اختراع و نصب گردید.

او را از بزرگ‌ترین مخترعان و مهندسان دوران هلنی می‌دانند، متأسفانه بیشتر آثار نوشته او از بین رفته است اما برخی از کارهای او در کتاب‌های علم‌الحیل نوشته دانشمندان ایرانی و عرب باقی‌مانده است.

ازجمله اختراعات هرون می‌توان به ماشین بخار، آسیاب بادی، فرمول هرون و درب اتوماتیک اشاره کرد .

جالب است بدانید یونانی‌ها اختراع درب اتوماتیک را یکی از ۱۰ اختراع افتخارآمیز خود که جهان را تغییر داده‌اند به شمار می‌آورند.

برای مشاهده این ۱۰ اختراع به این لینک مراجعه نمایید (۱۰ Greek Inventions That Changed the World )

درب اتوماتیک اختراع هرون از مکانیسم عملکردی پیچیده‌ای تشکیل‌شده بود که کاربرد آن  باز و بسته نمودن درب معابد برای نماز گران یونان باستان بود .

بدین‌سان که حرارت شعله افروخته‌شده توسط کشیش معبد به ظرف آب برنجی منتقل‌شده و موجب افزایش حجم بخار و آب و انتقال سرریز آب به ظرف مجاور می‌گردید . این ظرف به‌عنوان وزنه عمل نموده و سنگین شدن آن باعث انتقال قدرت از طریق یک طناب و چند قرقره به درب‌ها شده که  درنهایت باعث باز شدن درب‌های سنگین معبد در زمان ورود نمازگزاران به آن میگردید  .هرون از مکانیسم مشابهی برای باز و بسته نمودن درب‌های سنگین ورودی دروازه‌ها در شهر اسکندریه یونان نیز استفاده نموده است .

بعدها در سال ۱۹۳۱ شرکت  Stanley Works اولین درب اتوماتیک امروزی را برای رستوران Wilcox’s Pier نصب نمود .

محل نصب این درب‌ها بین آشپزخانه و اتاق مهمانان رستوران بود و نحوه عملکرد آن‌ها از طریق فتوسل‌ هایی بود که نزدیک شدن گارسون‌ها به درب‌ها را تشخیص می‌داد .

از این طریق دیگر نیاز نبود گارسون‌های رستوران برای باز کردن درب آشپزخانه سینی غذا را زمین گذاشته یا درب را با پای خود باز نمایند .

این امر موجب افزایش بهره‌وری و رضایت کارکنان رستوران تا حدی گردیده بود که مالک رستوران آقای   Hartford Courant  مراتب رضایت خود را در نامه‌ای به شرکت Stanley  این‌گونه نوشت : درب‌های شما بدون شک یکی از لذت‌بخش‌ترین تجهیزاتی است که تابه‌حال برای رستوران خود خریداری کرده‌ایم!

نکته جالب مبلغ قرارداد فروش و نصب این دو درب برای رستوران ویلکوکس بود، شرکت استنلی در سال ۱۹۳۱ این دو درب اتوماتیک را با مبلغ ۱۰۰ دلار به این رستوران فروخت.

در سال ۱۹۵۴ ایده ساخت درب اتوماتیک کشویی پس از مشاهده مشکلات عملکردی درب‌های لولایی در شرایط وزش باید به ذهن Lew Hewitt و  Dee Horton رسید و آن‌ها اولین درب کشویی اتوماتیک را طراحی و تولید نموده و در سال ۱۹۶۰ شرکت آمریکایی Horton  را تأسیس و برای اولین درب‌های اتوماتیک اسلایدینگ را با مقاصد تجاری تولید و به فروش رساندند .

همچنین اولین گواهینامه ثبت اختراع درب اتوماتیک را نیز شرکت سوئدی بسام با ثبت  ۲۵۱ پتنت دریافت و به نام خود ثبت کرده است.

اما تاریخچه دقیقی از سابقه نصب اولین درب‌های اتوماتیک در کشورمان ایران در دسترس نمی‌باشد، ظاهرا تعدادی درب اتوماتیک قبل از انقلاب اسلامی در بعضی از هتل ‌های لوکس تهران نصب گردیده اند.

شرکت پروشات‌دُر به عنوانی یکی از تولیدکنندگان داخلی درب اتوماتیک در ایران فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ آغاز نموده و طی این سال‌ها موفق به بومی سازی درب‌های اتوماتیک در کشور شده است.

اگر شما اطلاعاتی از سابقه نصب و تولید اولین درب اتوماتیک در ایران در اختیار دارید از طریق قسمت اظهار نظرات در پایین این پست با ما به اشتراک  بگذارید .

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.