بازدید دوره ای درب اتوماتیک شیشه ای

راهنمای انجام بازدید دوره‌ای درب‌های اتوماتیک شیشه ای

درب های اتوماتیک شیشه ای بر اساس الزامات و استانداردهای ایمنی، میبایست در بازه های زمانی مشخص مورد بازدید و چک دوره‌ای قرار گیرند. انجام بازدید دوره ای منظم و برطرف نمودن ایرادات احتمالی موجب تضمین امنیت کاربران و افزایش کارایی و عمر مفید درب اتوماتیک شیشه ای خواهد گردید .

این بازدید به دو صورت انجام می پذیرند:

  1. بازدید دوره ای کوتاه مدت ( هفتگی) توسط کاربر ( مالک ساختمان)
  2. بازدید دوره ای بلند مدت ( ۶ ماهه)  توسط تکنسین های فنی واحد خدمات پس از فروش شرکت فروشنده ( که متاسفانه غالبا نادیده گرفته میشوند)

در این مقاله  به بیان روش انجام بازدید هفتگی توسط کاربر ( مالک ساختمان ) خواهیم پرداخت .

انجام بازدیدهای دوره ای کوتاه مدت می بایست به صورت هفتگی انجام پذیرفته و نتایج بازدید در چک لیست مخصوص که در ادامه ارایه میگردد ثبت گردند . و در صورتی که در هر یک از مراحل چک ایراد و نقصان فنی و شرایط غیر عادی مشاهده گردید، مالک ساختمان میبایست سریعا موضوع را به واحد خدمات پس از فروش شرکت فروشنده اطلاع و تا مادامی که تکنسین های فنی درب را بازدید و رفع عیب ننموده اند، در حالت دایم باز قرار دهد.

مراحل انجام بازدید دوره ای هفتگی :

  • سنسور‌ها :

هر درب اتوماتیک شیشه‌ای از مجموعه ای از سنسورها تشکیل گردیده است .

الف) حسگرهای حرکتی motion sensors

ب) سنسورهای ایمنی safety sensors

عملکرد ناصحیح و با خطای این سنسورها موجب ایجاد نقصان در عملکرد صحیح درب اتوماتیک شیشه ای و ایجاد خطرات مهم جانی برای کاربران آنها خواهد گردید. لذا مجموعه سنسورهای درب های اتوماتیک شیشه به صورت منظم و با وسواس زیاد می بایست مورد چک قرار گیرند. در ادامه به روش انجام آزمون برای هر دسته از سنسورها خواهیم پرداخت .

 

الف )  حسگرهای حرکتی motion sensors : این دسته از سنسورها وظیفه تشخیص نزدیک شدن افراد و عابران به درب و صدور فرمان باز و بسته شدن درب اتوماتیک شیشه ای برای ورود و خروج افراد را به عهده دارند . این سنسورها عموما در بالای درب و روی کاور های داخلی و بیرونی اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای نصب گردیده و در اشکال مختلف ( مستطیل، مربع بیضی … ) در بازار ارایه میگردند.

حسگر درب اتوماتیک شیشه ای

حسگر درب اتوماتیک

 

 

 

 

 

 

روش آزمون هفتگی سنسورهای حرکتی : با سرعت عادی به سمت درب اتوماتیک شیشه ای حرکت نمایید. بسته به میزان تنظیم درخواستی شما در هنگام نصب، درب میبایست در بازه ۲ تا ۴ قدم مانده به درب باز گردد. این تست هم از سمت داخل و هم از سمت بیرون، و با زاویه های ۹۰ و ۴۵ درجه نسبت به درب می بایست صورت پذیرد.

 

تست عملکرد سنسور درب اتوماتیک

تست عملکرد چشم درب اتوماتیک

 

 

 

 

 

 

 

ب) سنسورهای ایمنی safety sensors :

این سنسورها وظیفه جلوگیری از برخورد قسمت های متحرک درب با افراد و جلوگیری از باز یا بسته شدن تا مادامی که فرد یا جسمی در مسیر حرکتی درب قرار دارد به عهده دارند . این سنسورها عموما مابین و روی قسمت های متحرک درب اتوماتیک شیشه ای نصب میگردند .

روش آزمون سنسورهای ایمنی : بعد از باز شدن درب شیءی را بین لت های متحرک و در مسیر حرکت درب قرار دهید سنسور ایمنی میبایست پس از سنس (حس کردن) مانع، از بسته شدن درب و برخورد قسمت های متحرک با شیء ممانعت به عمل آورد .

تست عملکرد سنسورهای ایمنی درب اتوماتیک

تست عملکرد سنسورهای ایمنی درب اتوماتیک

 

راهنمای تست عملکرد سنسور ایمنی درب اتوماتیک

 

 

این آزمون هم در مسیر باز شدن و هم در مسیر بسته شدن درب می بایست انجام پذیرد.

عملکرد اصلی درب :

روند حرکتی و باز و بسته شدن درب اتوماتیک شیشه‌ای میبایست کاملا روان، سریع و بدون صدا صورت پذیرد . قسمت های متحرک میبایست تا انتهای مسیر در هنگام باز و بسته شدن حرکت نموده و پس از بسته شدن درب نباید درزی بین لت های متحرک وجود داشته باشد.

در صورتی که هنگام باز و بسته شدن حرکت قسمت های متحرک به صورت متقاطع، با صدا، لرزش و یا حرکت به صورت پله پله همراه بود مراتب می بایست به واحد خدمات پس از فروش شرکت فروشنده اطلاع داده شود .

درب پس از باز شدن با مکث کوتاهی بین ۱ تا ۱۰ ثانیه ( قابل تنظیم) می بایستبسته شود.

پنج حالت اصلی عملکردی :

درب اتوماتیک را از طریق کی پنل یا ریموت کنترل در حالت های اصلی عملکردی زیر قرار دهید و چک نمایید :

الف) اتوماتیک: سنسورهای حرکتی درب از دو سمت داخل و بیرون می بایست عمل نموده و با نزدیک شدن به درب از هر طرف درب می بایست باز گردد .

ب) یکسو تردد : سنسور حرکتی فقط از یک سمت، داخل یا بیرون( بسته به تنظیم انجام شده موقع نصب) باید عمل نموده و هنگام نزدیک شدن به درب از سمت مخالف درب باز نگردد .

ج) نیم بازشو( زمستانه – تابستانه) : درب در این حالت در هنگام باز شدن تا ۵۰ درصد میزان بازشو اصلی باز می گردد .

د) قفل ( دایم بسته) : درب در این حالت به صورت دایم بسته قرار خواهد گرفت و در صورت وجود قفل الکترومکانیکی و یا قفل گیبرکس( اینترلاک) درب به هیچ عنوان با فشار دست باز نخواهد گردید .

و) دایم باز: درب در این حالت می بایست به صورت کاملا باز قرار میگیرد .

عملکرد باطری: 

برای تست عملکرد باطری برق شهری ورودی به اپراتور را قطع نمایید. باطری می بایست بدون درنگ در مدار قرار گرفته و درب بدون افت فاحش سرعت و قدرت به عملکرد خود تا حداقل ۲۰ ساعت ادامه دهد .

عملکرد ریموت کنترل:

ریموت کنترل درب اتوماتیک شیشه‌ای نیز میبایست از فاصله حداقل ۴ متری کلیه فرمان های اصلی را به درب اتوماتیک صادر نماید .

فریم و شیشه‌ها:

لت های متحرک و ثابت و شیشه قرار گرفته در میان آنها می بایست به صورت کامل مورد بررسی و چک قرار گیرد. بدین منظور درب را در حالت دایم بسته قرار دهید.

در این حالت فریم ها می بایست به صورت عمود بر زمین (بدون زاویه)، بدون لرزش و بدون درز در محل خود قرار گرفته و شیشه داخل فریم نیز بصورت فیکس، بدون لرزش، ترک خوردگی و اثر ضربه قرار داشته باشد.

تمامی موارد فوق در چک لیست زیر قابل پایش و ثبت میباشند. لذا پس از انجام چکاپ هفتگی مشاهدات خود را در چک لیست زیر تکمیل نموده و در صورت هرگونه مغایرت با استانداردهای ذکر شده موارد را سریعا به واحد خدمات پس از فروش شرکت اطلاع دهید.

 

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.